IT Support nodig?

Een solide ICT-infrastructuur is de basis van je bedrijfsvoering. Het samenhangende geheel van je pc's, laptops, servers, netwerkkabels, opslagmedia, printers, vaste en mobiele telefoons en uiteraard je telefoon- en internetverbinding moet op orde zijn om te presteren.

Is jouw ICT op orde?

Problemen in je ICT-basis kunnen je het leven aardig zuur maken en jouw productiviteit en die van je medewerkers flink afremmen. Het omgekeerde geldt evengoed: een solide infrastructuur geeft vaart en plezier in je werk. En ruimte om je te concentreren op waar je echt goed in bent.

Zelfonderzoek
Kun je snel vinden wat je zoekt? Kun je dingen ook weer makkelijk opbergen? Kun je snel offreren en factureren? Kun je makkelijk management-informatie halen uit de systemen die je gebruikt? Kun je makkelijk nieuwe systemen aansluiten op wat je al hebt? Heb je regelmatig last van een 'traag internet'? En hoe vaak zit je duimen te draaien omdat je internet er uitligt of een pc is vastgelopen? Dat zijn allemaal vragen die te maken hebben met de kwaliteit van je ICT-infrastructuur. Overal is wel eens wat aan de hand, dus hoe weet je nu of je wel de goede spullen in huis hebt?

Het is verstandig om je bij te laten staan door een deskundige. Als je niet alle mogelijkheden van je hardware benut, dan heb je iemand nodig die daar veel meer verstand van heeft om je daarop te wijzen. Je weet immers niet wat je niet weet. Hetzelfde geldt voor de andere twee opties. Vraag eerst om goede raad van een ICT-dienstverlener.

LAN of Cloud?
Als je nadenkt over de kwaliteit van je huidige en toekomstige ICT-infrastructuur dan is het goed om de achterliggende trend in het oog te houden. En die is dat cloud computing sterk in opkomst is. Twintig procent van de bedrijven in ons land maakte in 2011 gebruik van diensten uit de cloud. Dit zijn vooral de grotere ondernemingen. Bovenaan staan cloud-oplossingen voor Human Resource Management (HRM) en Customer Relationship Management (CRM). Van de bedrijven met minder dan tien werknemers was 51 procent nog niet op de hoogte van de mogelijkheden van de Cloud. De verwachting is echter dat vooral het mkb op grote schaal clouddiensten zal gaan afnemen en dat het dan vaker dan bij grotere bedrijven om bedrijfskritische systemen zal gaan.

Voor iedereen
Bij cloud computing wordt alle benodigde computer- en opslagcapaciteit en ook de software-functionaliteit 'op afstand' geleverd vanuit data centers. De systemen staan dus niet meer bij jou op de zaak, maar 'ergens' op aarde. Via het publieke internet of via directe netwerkverbindingen leg je contact met deze data centers. Als je een startende zzp'er bent dan is het mogelijk om alles uit de Cloud te halen. Ook kleine startende bedrijven kunnen inmiddels overwegen om een lokaal netwerk (LAN, ofwel local area network) maar achterwege te laten en vol voor de Cloud te gaan. Heb je al investeringen gedaan in een LAN dan ligt het anders. Dan draait je zaak op het netwerk met een centrale server, een aantal pc's of laptops (clients genoemd), aangeschakelde printer en andere apparatuur, zoals voor data-opslag. Deze infrastructuur (of architectuur) wordt client-server genoemd. Het ziet er naar uit dat deze client-server infrastructuur zijn langste tijd gehad heeft.

Als je een LAN als basis hebt kun je wel kijken of het mogelijk is om bepaalde onderdelen van je systemen stap voor stap naar de Cloud over te brengen. Bijvoorbeeld je mail met Google Apps of Office 365. Dan kan je mailserver de deur uit, als je tenmimnste een aparte mailserver hebt staan. Hetzelfde kan misschien met sommige servers, die bepaalde software laten draaien, de zogenaamde applicatieservers. Zo kun je van Exact op een eigen server over op Exact Online. En zo zijn er veel meer mogelijkheden om stap voor stap te switchen van LAN naar Cloud.